Zgodnie z obowiązującymi przepisami obywatele i przedsiębiorcy maja prawo wnosić skargi, wnioski do organów administracji publicznej, w tym do organów jednostek samorządowych. Zgodnie z art. 227 Kpa przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.
Skarga złożona przez stronę w sprawie w której toczy się postepowanie administracyjne, podlega rozpatrzeniu w toku postepowania, zgodnie z przepisami Kpa. Oznacza to że w uzasadnieniu od decyzji organ odnosi się również w kwestii zarzutów zawartych w złożonej skardze.
Skargę w sprawie, w której w toku postępowania administracyjnego została wydana decyzja ostateczna , uważa się zależnie od jej treści za żądanie wznowienia postepowania lub za żądanie stwierdzenia nieważności decyzji albo jej uchylenia lub zmiany z urzędu. Wskazać należy że żądanie takie zostanie uwzględnione gdy zachodzą przewidziane w kpa przesłanki do wznowienia postępowania, stwierdzenia nieważności decyzji albo jej uchylenia lub zmiany. Skargi w tym przypadku rozpatruje organ właściwy do wznowienia postępowania, stwierdzenia nieważności decyzji albo do jej uchylenia lub zmiany.
Przedmiotem wniosku zgodnie z art. 241 Kpa mogą być sprawy związane z ulepszaniem organizacji pracy i zapobiegania nadużyciom, ochroną własności społecznej, lepszego zaspokajania potrzeb ludności.