a
data wydruku: 2025-10-26 23:13:56
Biuletyn Informacji Publicznej Boguchwała

BIP - Urząd Miejski w Boguchwale

e-mail: um@boguchwala.pl www: bip.boguchwala.pl

Działalność gospodarcza

Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej.

Wydział: Referat Spraw Obywatelskich - Urząd Stanu Cywilnego

Grupa tematyczna: WNIOSKI

Wymagane dokumenty:

Wniosek o wpis do CEIDG można wypełnić w formie:

    - papierowej;
    - elektronicznie poprzez stronę internetową www.biznes.gov.pl ; instrukcja wypełnienia wniosku dostępna jest tutaj: Instrukcja

Wniosek elektroniczny wypełniony w trybie anonimowym, tzw. wniosek roboczy (bez kwalifikowanego podpisu elektronicznego albo podpisu zaufanego, albo podpisu osobistego), wymaga wizyty w urzędzie gminy w celu potwierdzenia tożsamości i złożenia podpisu przez wnioskodawcę.
Wniosek taki jest przechowywany w systemie przez 7 dni od daty wypełnienia. Urzędnik odnajduje wniosek w CEIDG po kodzie wniosku (należy go zapamiętać lub wydrukować wniosek roboczy) uzyskanym na stronie CEIDG podczas jego wypełniania, drukuje i przedkłada wnioskodawcy do podpisania.

Wniosek o wpis do CEIDG można złożyć w wybranym przez siebie urzędzie gminy w Polsce:

    - osobiście;
   -  przez osobę uprawnioną;
    - wysyłać pocztą przesyłką rejestrowaną na adres wybranego urzędu gminy, po uprzednim poświadczeniu własnoręczności podpisu przez notariusza.

Jeżeli wniosek o wpis do CEIDG jest składany osobiście lub przez osobę uprawnioną, organ gminy potwierdza tożsamość składającego wniosek oraz za pokwitowaniem przyjęcie wniosku.
Rozpatrzenie wniosku polega na przekształceniu na formę dokumentu elektronicznego i przesłaniu do CEIDG, poprzez podpisanie go w sposób akceptowany przez system, w sposób umożliwiający jednoznaczną identyfikację osoby składającej wniosek i czas jego złożenia. Następuje nie później niż następnego dnia roboczego od daty jego wpływu, pod warunkiem że wniosek jest poprawny. W przypadku konieczności skorygowania lub uzupełnienia wniosku termin wskazany wyżej biegnie od dnia wpływu uzupełnionego lub poprawionego wniosku.
Jeżeli wniosek będzie niepoprawny, organ gminy niezwłocznie wskaże wnioskodawcy błędy oraz wezwie do skorygowania lub uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni roboczych, pod rygorem pozostawienia go bez rozpoznania.

Z dniem 1 lipca 2011 r. została uruchomiona Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej, zwana „CEIDG”, którą prowadzi w systemie teleinformatycznym minister właściwy do spraw gospodarki Zasady funkcjonowania CEIDG regulują przepisy ustawy z dnia 6 marca 2018r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorców (Dz.U. 2022.541 z późn. zm.) Przekazywanie danych i informacji do CEIDG oraz z CEIDG odbywa się za pośrednictwem elektronicznej platformy usług administracji publicznej. Wnioski o wpis do CEIDG, informacje i inne dane przekazywane są do CEIDG za pośrednictwem formularzy elektronicznych zamieszczonych na stronie internetowej CEIDG, w Biuletynie Informacji Publicznej ministra właściwego do spraw gospodarki oraz na elektronicznej platformie usług administracji . Wniosek elektroniczny musi być opatrzony podpisem elektronicznym, weryfikowanym za pomocą kwalifikowanego certyfikatu, przy zachowaniu zasad przewidzianych w przepisach o podpisie elektronicznym albo podpisywany podpisem potwierdzonym profilem zaufanym. Wniosek w formie papierowej - zgodny z określonym wzorem wniosku w wybranym przez przedsiębiorcę urzędzie gminy: osobiście albo wysłany listem poleconym, opatrzonym własnoręcznym podpisem wnioskodawcy, którego własnoręczność poświadczona jest przez notariusza. Organ gminy potwierdza tożsamość wnioskodawcy składającego wniosek i potwierdza wnioskodawcy, za pokwitowaniem, przyjęcie wniosku Jeżeli wniosek jest niepoprawny, organ gminy niezwłocznie wzywa do skorygowania lub uzupełnienia wniosku, wskazując uchybienia, w terminie7 dni roboczych, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania Wpis do CEIDG polega na wprowadzeniu do systemu teleinformatycznego danych podlegających wpisowi. Wpis jest dokonany z chwilą zamieszczenia danych w CEIDG, nie później niż następnego dnia roboczego po dniu wpływu wniosku o wpis do CEIDG lub wniosku o zmianę wpisu do CEIDG, lub wniosku o wykreślenie wpisu. Wpis do CEIDG jest dokonywany jeżeli wniosek jest złożony przez osobę uprawnioną i jest poprawny.

Od 1 stycznia 2025 roku obowiązuje nowa Polska Klasyfikacja Działalności - PKD 2025, która zastąpiła dotychczasową - PKD 2007. (Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2024 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD).

Kod PKD według klasyfikacji PKD 2025 muszą w szczególności wskazać:

- przedsiębiorcy, którzy dopiero rozpoczynają działalność gospodarczą i od 1 stycznia 2025 roku złożą wniosek o wpis do CEIDG;

- przedsiębiorcy już wpisani do CEIDG, którzy od 1 stycznia 2025 roku złożą wniosek o:

    zmianę wpisu, niezależnie jakiej zmiany dotyczy,
    zawieszenie działalności lub
    wznowienie działalności

- przedsiębiorcy, którzy po 1 stycznia 2025 roku, złożą wniosek o wykreślenie wraz z opcją zmiany danych, na przykład adresu, ale wskażą jako datę zaprzestania wykonywania działalności datę po 1 stycznia 2025 roku.

Szczegółowe informacje dotyczące Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) znajdują się na stronie Głównego Urzędu Statystycznego oraz biznes.gov.pl

1 lipca 2025 r. do systemu e-Doręczeń została włączona kolejna grupa, tj. podmioty niepubliczne, wpisane do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) do 31 grudnia 2024r., składający wniosek o zmianę wpisu.
System stał się obowiązkowy dla każdego, kto prowadzi działalność gospodarczą i będzie musiał zaktualizować swoje dane w ewidencji, na przykład w związku ze zmianą adresu, ustanowieniem pełnomocnika, rozszerzeniem profilu działalności o nowy kod PKD.

Przedsiębiorca po utworzeniu adresu do e-Doręczeń otrzyma wiadomość e-mail z instrukcją jak aktywować adres i skrzynkę doręczeń. Dopiero po aktywacji adres do e-Doręczeń jest wpisany do bazy adresów elektronicznych BAE. Aktywacja jest też niezbędna, aby zacząć korzystać z usługi – odbierać i wysyłać wiadomości ze skrzynki w Koncie Przedsiębiorcy na biznes.gov.pl

Wszelkie informacje znajdują się na stronie biznes.gov.pl

Miejsce złożenia dokumentu:

Pokój nr 0.11 (parter), tel. 17 87 55 213

Opłaty:

Wniosek o wpis do CEIDG jest wolny od opłat.

Pozostałe informacje:

Wpisowi do CEIDG podlegają przedsiębiorcy będący osobami fizycznymi. Spółka cywilna nie jest przedsiębiorcą, w związku z tym nie podlega ona wpisowi do ewidencji przedsiębiorców. Przedsiębiorcami podlegającymi wpisowi do CEIDG są wspólnicy spółek cywilnych będący osobami fizycznymi. Każdy wspólnik jest zobowiązany uzyskać wpis do CEIDG przed podjęciem działalności w ramach spółki cywilnej. Jeżeli jest już przedsiębiorcą wpisanym do CEIDG i dołączył do spółki cywilnej, uzupełnia swój wpis o NIP i REGON spółki wnioskiem o zmianę wpisu. Przedsiębiorca ma obowiązek dokonywać zmian wpisu w terminach określonych w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy, pod rygorem wykreślenia z CEIDG przez ministra właściwego do spraw gospodarki. Przedsiębiorca wpisany do CEIDG, który spełnia warunki, o których mowa w art. 22 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców, może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na czas nieokreślony albo określony. Okres zawieszenia nie może być jednak krótszy niż 30 dni. Wyjątek stanowi luty, jeżeli zawieszenie obejmuje wyłącznie ten miesiąc. Przedsiębiorca zawieszający albo wznawiający wykonywanie działalności gospodarczej składa wniosek o zmianę wpisu. Treść wpisu można każdorazowo sprawdzić na stronie CEIDG w zakładce "baza przedsiębiorców". W przypadku wpisu wykreślonego należy zaznaczyć opcję "uwzględnij wykreślone". Więcej na temat rejestracji i prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce w serwisie informacyjno-usługowym dla przedsiębiorcy www.biznes.gov.pl oraz na portalu CEIDG www.ceidg.gov.pl

Załączniki: