Wymagane dokumenty do załatwienia sprawy
karta zgonu wydana przez lekarza lub placówkę służby zdrowia,
zezwolenie na pochowanie zwłok, wydane przez prokuratora w sytuacji uzasadnionego podejrzenia, że przyczyną śmierci było przestępstwo,
dowód osobisty osoby zmarłej,
paszport osoby zmarłej,
książeczka wojskowa osoby zmarłej,
ważny dokument stwierdzający tożsamość osoby zgłaszającej zgon – do wglądu.
Zwolnione z opłaty skarbowej jest: sporządzenie aktu zgonu, pierwszy odpis skrócony aktu zgonu wydany osobie zgłaszającej zgon.
Opłacie skarbowej podlega: kolejny odpis skrócony aktu zgonu – 22 zł, odpis zupełny aktu zgonu – 33 zł,
pełnomocnictwo do zgłoszenia zgonu, jeśli takie zostało udzielone – 17,00 zł.
Zgłoszenia zgonu dokonuje się w urzędzie stanu cywilnego właściwym ze względu na miejsce zgonu albo miejsce znalezienia zwłok.
Zgłoszenie nastepuje przez złożenie kierownikowi urzędu stanu cywilnego karty zgonu w terminie 3 dni od dnia jej sporządzenia .
Akt zgonu sporządza się na podstawie karty zgonu oraz protokołu zgłoszenia zgonu.
Po dokonaniu rejestracji zdarzenia, osobie zgłaszającej wydawany jest z urzędu odpis skrócony aktu zgonu.